HRADY A ZÁMKY HISTORICKÁ MISTA CÍRKEVNÍ PAMÁTKY PAMÁTKY UNESCO HOME PAGE HOME PAGE 15 KRKONOŠE 14 SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO 13 STŘEDNÍ MORAVA 12 JIŽNÍ MORAVA 11 VYSOČINA 10 VÝCHODNÍ ČECHY 09 ČESKÝ RÁJ 08 ČESKÝ SEVER 07 SEVEROZÁPADNÍ ČECHY 06 ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ 05 PLZEŇSKO 04 ŠUMAVA 03 JIŽNÍ ČECHY 01 PRAHA 02 OKOLÍ PRAHY PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY KONGRESOVÁ TURISTIKA AKTIVNÍ DOVOLENÁ PŘÍRODA LÁZNĚ 14 SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO 13 STŘEDNÍ MORAVA 12 JIŽNÍ MORAVA 11 VYSOČINA 04 ŠUMAVA 03 JIŽNÍ ČECHY
Neděle 8.26.2025
 

ATUR ČR
Podmínky členství ATUR ČR
Aktuality ATUR ČR
Aktuality členů ATUR ČR
Kalendář akcí ATUR ČR
VYHLEDÁVACÍ CENTRUM
Rejstřík ČR
Databanka akcí
ČESKÁ REPUBLIKA
Základní informace o ČR
Turistické regiony ČR
Turistické oblasti ČR
Pohádkové regiony
Osobnosti a rodáci
Informační centra
Průvodcovské služby
Tlumočníci a překladatelé
PŘÍRODA A JEJÍ OCHRANA
Biosférická rezervace UNESCO
Chráněná krajinná území
Přírodní zajímavosti
Jeskyně a propasti
Vrcholy, hřebeny, sedla
Fauna a flora
Naučné stezky
PAMÁTKY A ZAJÍMAVOSTI
Památky UNESCO
Památkové rezervace
Památkové zóny
Památky a architektura
Církevní památky
Hrady, zámky a tvrze
KULTURA, ZÁBAVA, SPORT
Kultura a zábava
Sport a relaxace
Zimní sporty
Aktivní dovolená
FOLKLOR A TRADICE
Etnografický region
Etnografický subregion
Lidové tradice a zvyky
Lidová řemesla a výrobky
Folklorní sdružení
Folklorní soubory
Folklorní festivaly
LÁZEŇSTVÍ
Lázeňská zařízení
Lázeňské domy a sanatoria
TURISTIKA A VOLNÝ ČAS
Agroturistika
Pěší turistika
Cykloturistka
Vodní turistika a sporty
Lyžařské oblasti
Vinařská turistika
KLUB ČESKYCH TURISTŮ
Krajská oblast KČT
Odbor KČT
Turistické odznaky a známky
KONGRESOVÁ TURISTIKA
Výstavy a výstaviště
Kongresová centra
UBYTOVÁNÍ A STRAVOVÁNÍ
Autokemp, kemp, tábořiště
Hotely, penziony
Chaty a chalupy
Rekreační areály
Další ubytování
Restaurace
Příjemné posezení
Gastronomické speciality
Království perníku

Rekord: více než deset tisíc cestujících

Slezské zemské dráhy jezdí o prázdninách po Osoblažce s parním vláčkem už pátou sezónu. Prvním rokem tuto atrakci využilo sotva pět set cestujících, letos jejich počet přesáhl deset tisíc.
Zájem o Osoblažku roste závratným tempem především díky přílivu polských turistů, kteří až v Schengenu objevili zajímavosti, které měli celý život za humny. Dnes tvoří Poláci při nostalgických parních retro jízdách asi polovinu všech cestujících.
Stávalo se, že na peróně v Třemešné čekalo až 300 zájemců o svezení parním vláčkem. Do vagónů se sice vlezli, ale ne všichni měli místo k sezení. Někteří raději zvolili svezení na stojáka cyklovagonem mezi koly a přesto se průvodči sotva prodíral vagóny. Také výprava za osvěžením do pivního vagónu byla složitá. "Letos jsme měli v historické soupravě sedm vagónu, příští rok jich už bude devět. To je ale bohužel maximum. Máme sice dost vagónů i dostatečné silné
lokomotivy, které by ještě nějaký ten vagón navíc utáhly, ale na Osoblažce nás limituje hlavně délka nástupiště. Konstruktéři nepočítali s tak dlouhými soupravami,"
vysvětluje Jaromír Foltýn, který prostřednictvím Slezských zemských drah je hlavním iniciátorem nostalgických akcí na úzkokolejce.
Pokud ani dva vagóny navic nebudou stačil přílivu cestujících, je možné řešit situaci také vysláním další historické soupravy na trať. Křižování dvou parních lokomotiv by se tak mohlo stát další senzací a atrakcí Osoblažky.
Dalším problémem je, že většina fanoušků osob!ažské úzkokolejky přijíždí v autech, Jejich auta o prázdninových víkendech zaberou v Třemešné všechna parkovací místa. Se starostou Třemešné panem Glaldou už jednáme zda by na louce poblíž nádraží, která patři Českým drahám, nebylo možné zřídit parkoviště. Každou jízdu parního vlaku provází kolona aut, aby část rodiny měla zážitky z vagonu a ostatní si vlak fotografuji zvenku. Když takové množství aut dorazí k osoblažskému nádraží, opět tam vznikají problémy s parkováním," popsal situaci Foltýn.
Nádražní restaurace v Osoblaze a v Třemešné žijí už Jen ve vzpomínkách pamětníku, takže při náporu cestujících zde nějaké občerstvení citelné chybí. "Sypání uhlí i nabíráni vody do lokomotivy je posvátný obřad, který si železniční fanoušci nenechaji ujít, ale jinak si při čekání na nádraží nemají kam zajít.
V pivním vagónu, což je vlastně vůz s bufetem, samozřejmé jede mikrovlnka nonstop, ale když se sejde hodně hladových cestujících, může se stát, že na někoho se už párek nedostane. Chtěli bychom proto zřídit také na nádražní bufet s klobásami, pivem a se záchody, který bude v provozu aspoň o víkendech,"
dodal Jaromír Foltýn.
Provozovatele úzkokolejky poněkud zaskočilo rozhoď nutí Českých drah, které ještě letos zruší v Třemešné výpravčího. Aby se vlaky nesrazily, může díky moderní technice na dálku zajišťovat dispečer z Krnova. "Dosud výpravčí v Třemešné suploval funkci informačního centra. Lidé se ho ptali nejen kdy jede pára na Osoblahu, ale třeba také kde se prodávají suvenýry nebo dávají turistická razítka... Proto jednáme s Českými drahami o možnosti pronajmout si místnost na nádraží v Třemešné aspoň o víkendech. Mohly by se zde prodávat kromě suvenýru také jízdenky na parní vlak a průvodčí by je jen kontroloval. Máme dokonce připravený historický stroj, kterým se kdy si razilo datum na lepenkoví jízdenky," dodal Foltýn.
Krnovské noviny REGION
ze dne 13.října 2009
Zveřejněno 13.10.2009 v 19:38 hodin
Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
Praha
Okolí Prahy
Jižní Čechy
Šumava
Plzeňsko
Západočeské lázně
Severozápadní Čechy
Český sever
Český ráj
Východní Čechy
Vysočina
Jižní Morava
Střední Morava
Severní Morava a Slezsko
Krkonoše