HRADY A ZÁMKY HISTORICKÁ MISTA CÍRKEVNÍ PAMÁTKY PAMÁTKY UNESCO HOME PAGE HOME PAGE 15 KRKONOŠE 14 SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO 13 STŘEDNÍ MORAVA 12 JIŽNÍ MORAVA 11 VYSOČINA 10 VÝCHODNÍ ČECHY 09 ČESKÝ RÁJ 08 ČESKÝ SEVER 07 SEVEROZÁPADNÍ ČECHY 06 ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ 05 PLZEŇSKO 04 ŠUMAVA 03 JIŽNÍ ČECHY 01 PRAHA 02 OKOLÍ PRAHY PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY KONGRESOVÁ TURISTIKA AKTIVNÍ DOVOLENÁ PŘÍRODA LÁZNĚ 14 SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO 13 STŘEDNÍ MORAVA 12 JIŽNÍ MORAVA 11 VYSOČINA 04 ŠUMAVA 03 JIŽNÍ ČECHY
Neděle 8.21.2025
 

ATUR ČR
Podmínky členství ATUR ČR
Aktuality ATUR ČR
Aktuality členů ATUR ČR
Kalendář akcí ATUR ČR
VYHLEDÁVACÍ CENTRUM
Rejstřík ČR
Databanka akcí
ČESKÁ REPUBLIKA
Základní informace o ČR
Turistické regiony ČR
Turistické oblasti ČR
Pohádkové regiony
Osobnosti a rodáci
Informační centra
Průvodcovské služby
Tlumočníci a překladatelé
PŘÍRODA A JEJÍ OCHRANA
Biosférická rezervace UNESCO
Chráněná krajinná území
Přírodní zajímavosti
Jeskyně a propasti
Vrcholy, hřebeny, sedla
Fauna a flora
Naučné stezky
PAMÁTKY A ZAJÍMAVOSTI
Památky UNESCO
Památkové rezervace
Památkové zóny
Památky a architektura
Církevní památky
Hrady, zámky a tvrze
KULTURA, ZÁBAVA, SPORT
Kultura a zábava
Sport a relaxace
Zimní sporty
Aktivní dovolená
FOLKLOR A TRADICE
Etnografický region
Etnografický subregion
Lidové tradice a zvyky
Lidová řemesla a výrobky
Folklorní sdružení
Folklorní soubory
Folklorní festivaly
LÁZEŇSTVÍ
Lázeňská zařízení
Lázeňské domy a sanatoria
TURISTIKA A VOLNÝ ČAS
Agroturistika
Pěší turistika
Cykloturistka
Vodní turistika a sporty
Lyžařské oblasti
Vinařská turistika
KLUB ČESKYCH TURISTŮ
Krajská oblast KČT
Odbor KČT
Turistické odznaky a známky
KONGRESOVÁ TURISTIKA
Výstavy a výstaviště
Kongresová centra
UBYTOVÁNÍ A STRAVOVÁNÍ
Autokemp, kemp, tábořiště
Hotely, penziony
Chaty a chalupy
Rekreační areály
Další ubytování
Restaurace
Příjemné posezení
Gastronomické speciality
Království perníku

Těšínské mosty [ Technická památka ]

Období do roku 1920

První a nejstarší dřevěný most, kterému se říkalo "Dlouhý", byl v Těšíně postaven na přelomu 14. a 15. stol. v místě brodu přes Olši (Olzu) u "Vodní brány". Dlouhá léta spojoval historické město s jeho předměstskými částmi na levém břehu řeky. Přes tento dřevěný most vedly důležité obchodní cesty a z historických dokumentů je známo, že v období vlády těšínské kněžny Alžběty Lukrécie i později zde bylo vybíráno mýtné.

Po roce 1781 byl na tomto místě postaven most zděný (kamenný) a v roce 1891 pak most ocelový z příhradových nosníků. Jméno mostu se měnilo. Říkalo se mu most Dlouhý, ale také most most Hlavní nebo Zámecký. Od roku 1911 vedla přes most tramvajová doprava.

Koncem 19. stol. byla v místě "Mlýnské brány" (pod studnou Tří bratří) postavena dřevěná "Kametzova lávka" (nazvána podle stavitele Ludwiga Kametze).

V roce 1903 byl u příležitosti 55. výročí vlády císaře Františka Josefa I. postaven druhý most přes Olši s názvem "Jubilejní most císaře Františka Josefa I." Tento most byl v roce 1918 přejmenován na most "U Střelnice".

Za zmínku stojí také dřevěný most přes Olši v blízkosti "třetího jezu" za parkem Sikory, který byl postaven na přelomu 19. a 20. stol. a sloužil hlavně pro přechod obyvatelům Svibice a Blogotic.

Železniční most (u jatek) byl postaven v roce 1888, kdy byla uvedena do provozu železniční trať v úseku Těšín - Bielsko. Těšínské Slezsko tak bylo železnicí křížově propojeno na tratích Bohumín-Těšín-Jablunkov a Frýdek-Těšín-Bielsko.

Období po roce 1920

Rozhodnutím konference vyslanců v Paříži z 28. 7. 1920 byl původní Těšín rozdělen řekou Olší na levobřežní území, které přináleželo Československu, a pravobřežní historickou část města, která připadla Polsku. Řeka Olše tvořila státní hranici a bylo nutno řešit situaci v pohraničním styku. Hraniční přechody tvořily jednotlivé mosty.
Na základě oboustranných úmluv bylo dohodnuto, že pro dálkový cestovní styk a tramvajovou dopravu bude sloužit most Hlavní s nepřetržitým provozem.
Pro návštěvy rodin nebo lidem zaměstnaným na druhé straně hranice byly vydávány propustky, na které bylo možno procházet jak Hlavním mostem, tak Kametzovou lávkou, mostem U Střelnice i lávkou u třetího jezu.
V provozu byla rovněž železniční přeprava mezi Českým Těšínem a Cieszynem.

Dne 2. 4. 1921 byla pro narůstající problémy při přechodu hranice tramvajová doprava zastavena.
V roce 1933 byla na rohu Saské Kupy a Masarykových sadů postavena kavárna "Avion", která se stala centrem společenského i kulturního života.

Tento vcelku poklidný život byl narušen dne 3. 10. 1938 násilnou beckovskou okupací. Ustupující polské vojsko vyhodilo dne 1. 9. 1939 do vzduchu všechny mosty. S Hlavním mostem vzala za své i kavárna Avion.
Hlavní most byl pro svůj strategický význam Němci opraven, avšak při ústupu před blížící se Sovětskou armádou dne 3. 5. 1945 vyhodilo německé Sprengskomando vedené lautnantem Körnerem tři mosty spojující obě města do povětří.

Oba mosty - Hlavní i U Střelnice - byly v roce 1945 opraveny. Rovněž byl obnoven železniční most. Pro veškerý poválečný hraniční styk byl však používán jen most Hlavní, ale ten byl již v roce 1947 při povodni stržen. Přechod byl přenesen na prostřední dřevěný most a na most U Střelnice. V roce 1950 začala urychleně výstavba nového železobetonového mostu v místě strženého mostu Hlavního. Most byl otevřen v roce 1953 a nazván mostem Družby.

Další povodeň v roce 1956 strhla prostřední dřevěný most. Hraniční provoz trval na dvou zbývajících mostech Družby a U Střelnice. Avšak další velká povodeň v červenci 1970 strhla most U Střelnice. Zahynulo na něm 5 polských hasičů, kteří v té době na mostě hlídkovali.

Situace na hraničním přechodu byla kritická, motorová vozidla jezdila přes hraniční přechod v Horní Lištné až do 28. 10 1970, kdy československá armáda postavila provizorní vojenský most v místě bývalého prostředního mostu.
V roce 1974 byl u Střelnice uveden do provozu nový železobetonový most s názvem most Svobody. Začátkem 80. let byl provizorní vojenský most zlikvidován.

Vzrůstající kamionová přeprava a rozvíjející se cestovní ruch značně zatěžovaly občany obou měst, kolony vozidel neustále narůstaly. Celou situaci vyřešil nový hraniční přechod v Chotěbuzi, kde v letech 1988 - 1991 firma "Dromex" postavila mohutný viadukt - most v délce 760 m, šíře 14,6 m o čtrnácti pilířích s výškou až 26 m, na který spotřebovala 35 tis. m3 betonu. V současné době pokračuje výstavba navazující komunikace, která opět ulehčí provozu ve městě.
Provoz na hraničních přechodech v Těšíně probíhá jednosměrně - na mostě Svobody (ul. Střelniční) ve směru z České republiky do Polska a na mostě Družby (ul. Hlavní) ve směru z Polska do ČR. Uvidíme, jaké změny přinese provozu na těšínských mostech-hraničních přechodech vstup obou států do Evropské unie.

UMÍSTĚNÍ


Typ záznamu: Technická památka
AKTUALIZACE: Radka GAJDUŠKOVÁ (Beskydy-Valašsko, racr) org. 56, 18.05.2004 v 12:54 hodin
Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
Praha
Okolí Prahy
Jižní Čechy
Šumava
Plzeňsko
Západočeské lázně
Severozápadní Čechy
Český sever
Český ráj
Východní Čechy
Vysočina
Jižní Morava
Střední Morava
Severní Morava a Slezsko
Krkonoše